kurkuma

A kurkumát tartalmazó étrendkiegészítőkről

A kurkumát tartalmazó étrend-kiegészítőkről néhány fontos információ, illetve szempont.

Nagyon fontos kiemelni, hogy óriási, tényleg óriási minőségbeli különbségek vannak a piacon kapható termékek között és itt minőségileg növekvő sorrendben fentről lefelé.

A leggyengébb minőség az a gyökérőrletnek nevezett por, ami megegyezik a kurkuma fűszerrel. Ha ezt kapszulába töltik, vagy tablettát készítenek belőle, akkor ennek hatóanyag tartalma egyenértékű a boltban kapható fűszerével, csak jóval drágább annál. A kapszulázott kurkuma mennyisége nem sokat mond, a kurkumin tartalomra figyeljünk feltéve, ha ez egyáltalán szerepel a csomagoláson. A különféle termékekben lévő kurkuma őrlemények kurkumin hatóanyag tartalma erősen eltérő lehet. A fűszerként használt kurkumában csupán 2-5%.  Ezért célszerűbb a kivonatokat, extraktumokat fogyasztanunk

A kurkuma kivonatok már egy fokkal jobb választás. Ezek különböző koncentrációjúak lehetnek. Például a 10:1 arány azt jelenti, hogy 1 gramm kurkuma kivonat 10 gramm kurkuma őrlemény hatóanyagát tartalmazza.

A következő fokozat a sztandardizált kurkuma kivonat. Ebben az esetben a gyártó kiválaszt egy hatóanyagot, ebben az esetben a kurkuminoidot és annak mennyiségét határozza meg a kivonatban. A 95%-os kurkuminoid tartalom a legmagasabb érték. Ezt azt jelenti, hogy 100 mg kurkuma kivonat 95 mg kurkuminoidot tartalmaz a kivonat.

Egy újabb minőségi ugrás, amikor a kivonat a 95% kurkuminoidokat a kurkuma esszenciaolajával együtt tartalmazza mikronizálva. Ez egy szabadalmaztatott BCM 95 fantázianevű kivonat, ami már igen jó minőséget képvisel. Tehát nemcsak a koncentrációt kell nézni, hogy mennyit tettek bele mondjuk egy kapszulába vagy egy tablettába, hanem azt is, hogy azoknak milyen a biológiai hasznosulása.

A szájon át bevett kurkuminoid a bélszövetek kurkuminoid-szintjét még hatásosan képes emelni, de a véráramba és ezáltal egyéb szövetekhez már alig tud eljutni egy kevés. Egészséges embereken végzett klinikai kutatás igazolta, hogy még 95%-os kurkuminoidokat tartalmazó kurkuma-kivonatból is legalább 10-12 gramm szedése szükséges, ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű kurkuminoid jusson a véráramba. 1,8 gramm alatti mennyiség szedése esetén semmi sem jut a véráramba. Több különböző megoldás született a felszívódás javítására, amelyek közül a legtöbb áteresztőbbé teszi a bélfalat és ez sajnos nem jó. A következő természetes, mellékhatás-mentes, egészséges felszívódást javító technikák léteznek:

A bors csípősségéért felelős hatóanyaga, a piperin a bélrendszerben fokozza a vérbőséget. Ez már önmagában is segíti a felszívódást, ezen felül mérsékeli annak a májban található emzimnek az aktivitását is, amely kurkumint hatástalan bomlástermékké alakítja. Ezenfelül a piperin segíti a kurkumin átjutását a vér-agy-gáton is, így agyunkra, idegrendszerünkre is ki tudja fejteni jótékony hatásait. A piperinhez hasonlóan a gyömbérből kivont gingerolok is azonos elven működve fokozzák a kurkumin hasznosulását. Klinikailag is igazolták, hogy a gingerolokra is standardizált gyömbér-kivonatnak a kurkuminhoz hasonló mechanizmusú, erős gyulladáscsökkentő hatása van. Nem csoda, a két növény rokon.

Ezek a cikkek is érdekelhetik

Termék ajánló

2013 - 2019 © Herba-D | All Rights Reserved